Ett populärt bokföringsprogram med över 400 000 kunder

Ett svenskt bolag

Fortnox är ett svenskt bolag med huvudkontor i Växjö som grundandes 2001 och var den första aktören i Sverige som började med molnbaserad bokföring. Sedan starten har bolaget vuxit markant och idag är Fortnox Sveriges mest använda molnbaserade ekonomisystem online med över 425 000 kunder.

Stor flexibilitet

En av de stora fördelarna med Fortnox är att företaget har byggt upp ett stort nätverk av program som är kompatibla med varandra vilket gör att man har många lösningar för företagaren. Om det inte finns inom Fortnox har finns det antagligen hos någon av Fortnox samarbetspartners. Fortnox passar små och medelstora bolag och har lösningar för alla företagsformer. Nedan har vi gjort en recension av Fortnox.

fortnox i dator

Information uppdaterad 2022-10-31

Fördelar med Fortnox

Det finns många fördelar med Fortnox både för den som vill sköta sin bokföring helt själv och för den som vill samarbeta med en redovisningsbyrå. I Fortnox får du ett användarvänligt bokföringsprogram som har allt för att lämna in en komplett årsredovisning i slutet av räkneskapsåret.

Fortnox ligger också i framkant när det kommer till integrationer med kassasystem och webshoppar för att slippa dubbelarbete. Finns det inte hos Fortnox finns det ofta en tredjepartslösning som företaget hjälper till med. Dessutom har Fortnox en bankkoppling till samtliga av de största bankerna i Sverige som gör att du bland annat kan skicka betalningar till dina leverantörer direkt från programmet. Återrapporteringen av in- och utbetalningar sker helt per automatik från ditt bankkonto, vilket gör att du alltid har en uppdaterad bokföring och enkelt kan stämma av företagskontot varje månad.

Sist men inte minst är Fortnox ett välkänt program bland bokföringskonsulter och revisorer. Detta betyder att det är smidigt att få hjälp med sin bokföring vid behov. Om du vill komma igång med ett nytt bolag snabbare erbjuder Fortnox dessutom möjligheten att ta över ett förregisturerat AB via bolagspartner.

• Användarvänligt
  • Bankkoppling för betalningar & enkla avstämningar och betalningar
  • Integrationer mot många kassasystem och webshoppar
  • Faktura och löneprogram går att lägga till
  • Kostnadsfri & snabb Support

Nackdelar med Fortnox

En nackdel för vissa är att Fortnox kräver internetuppkoppling eftersom att bokföringsprogrammet är molnbaserat. Detta innebär att det inte går att komma åt din bokföring om du inte har tillgång till internet. Många föredrar dock detta då det gör att du kommer åt bokföringen var du än är.

När det kommer till omdömen på exempelvis Trustpilot och Reco har Fortnox väldigt låga betyg i förhållande till exempelvis Bokio och Speedledger. Många klagomål handlar bland annat om kundservice och bristande kommunikation kring bindningstid.

Sist men inte minst kan man fråga sig om det är värt att betala för ett bokföringsprogram när det finns alternativ på marknaden som är gratis. Nackdelen med gratisprogrammen är att de är mer begränsade, ofta inte har samma tillgång till fri support, inte är lika etablerade hos redovisningskonsulter och att de ofta inte har mer avancerade funktioner som kan behövas när företaget växer och blir större. När man har valt ett bokföringsprogram är det betydligt svårare att byta och vi upplever att månadskostnaden för Fortnox är relativt liten i sammanhanget.

• Krävs internetuppkoppling
  • Lite svårt att registrera företaget
  • Det finns billigare alternativ

Fortnox Produkterbjudande

Fortnox Bas
199 kr
Bokföring
Intergration
Kvitto & utlägg
Fortnox Standard
299 kr
Bokföring
Fakturering
Integration
Kvitto & Utlägg
Fortnox Plus
399 kr
Bokföring
Fakturering
Lön
Integration
Kvitto & Utlägg

Bokföringsprogram

Med Fortnox får du ett bokföringsprogram som fungerar för de flesta små och medelstora företagen. I bokföringsprogrammet har du tillgång till en resultatrapport, huvudbok, momsrapport och kassabok som skapas automatiskt. Sköter du din bokföring kontinuerligt under året så kommer du att kunna göra ett komplett årsbokslut. Är ditt bolag mindre krävs det endast en resultaträkning och balansräkning, medan större bolag även behöver skicka in en rapport över förändring i eget kapital.

Konteringshjälp

I dagsläget erbjuder Fortnox inte någon förinställd konteringshjälp. I Programmet finns däremot bokföringsmallar och automatisk kontering som du kan använda vid återkommande affärshändelser och lönehantering. När du använder dig av en mall och automatisk kontering så fördelar Fortnox beloppen på olika förinställda konton vilket gör det betydligt enklare att sköta bokföringen på ett konsekvent sätt.

SIE Kompatibilitet

Att Fortnox är SIE kompatibellt betyder att det kan läsa av och exportera det filformat som är standard för redovisning i dagslägget. Detta gör att det blir betydligt lättare att byta till Fortnox eftersom du bara behöver importera SIE filen. Det gör också att det blir enklare att byta till andra bokföringsprogram om du inte är nöjd med Fortnox. Dessutom blir det enklare att delge bokföringen med redovisningskonsulter om du skulle behöva hjälp.

Mobilanpassat

Fortnox är också väl mobilanpassat så du kan logga in på bokföringsprogrammet även på telefonen. Här har du emellertid inte tillgång till alla funktioner på ett smidigt sätt utan i mobilen är programmet anpassat för att exempelvis attestera fakturor, skicka in bokföringsunderlag så som kvitton via mobiltelefonen och andra enklare saker men som är smidigt att ha i mobiltelefonen.

Automatisk fakturaavläsning

Fortnox erbjuder olika tolkningslösningar. Dels kan du be dina leverantörer maila sina fakturor direkt till din unika e-postadress som är kopplad till ditt Fortnox-abonnemang. Då tolkar Fortnox fakturan automatiskt åt dig, och du får all nödvändig information tillsammans med ett bokföringsförslag ifyllt. Om du får fakturan på papper kan du enkelt fota den via Fortnox App eller scanna in den och ladda upp i Fortnox så tolkas fakturan därefter. Kostnaden för denna tjänst är 4.90 kr per faktura.

Bankkoppling

Fortnox erbjuder automatisk bankkoppling till samtliga av de största bankerna i Sverige. Med en bankkoppling kan du skicka leverantörsbetalningar direkt från programmet, redo att signeras på din internetbank. Du kan skicka flera betalningar i grupp så slipper du lägga in dem en och en på banken, och slipper även att manuellt mata in saker som OCR-nummer, belopp och bankgiron. In- och utbetalningar som sker på ditt bankkonto återrapporteras till Fortnox per automatik, vilket gör att du enkelt håller din bokföring uppdaterad i realtid.

Molnbaserat

Fortnox är ett molnbaserat bokföringssystem vilket betyder du alltid har tillgång till det när du är online. Detta betyder också att det går att använda oavsett om du har en PC eller Mac. Fördelen med att det är molnbaserat är att du har tillgång till det överallt var du än är. Du kan därför dela med dig av bokföringen till alla du vill som ska kunna komma åt den. En annan fördel med att det är molnbaserat är att du alltid vet att din bokföring är säkerhetskopierad så om du skulle bli av med datorn så finns all din bokföring kvar. En nackdel med ett bokföringsprogram som är online är dock att du inte kan arbeta med det när du ej har internetuppkoppling.

Jämförelselista

Fortnox Bas Standard Plus
Små och medelstora bolag
Alla bolagsformer
Bokföringsprogram
Rapporter
Årsredovisning och Bokslut
Fakturaprogram
Löneprogram
Offert och Order
Integration med exempel kassasystem
Pris 199 kr 299 kr 399 kr

Fakturaprogram

Slipp dubbelarbete

Utöver bokföring finns det även möjlighet att använda Fortnox fakturaprogram som antingen ingår i startpaketet eller går att lägga till om du bara använder deras bokföringsprogram i dagsläget. Att ha ett fakturaprogram tillsammans med bokföringsprogrammet är fördelaktigt eftersom att det ofta innebär att du slipper dubbelarbete i och med att bokföringen sker automatiskt när fakturabetalningar registreras.

Komplett med rut & rot

I Fortnox fakturaprogram har du tillgång till ett artikel och kundregister. För dig som fakturerar samma kunder kontinuerligt finns det en tjänst som heter återkommande fakturering vilket gör det lätt att göra samma fakturering om och om igen. Det finns också tillgång till Rot & Rut där programmet räknar ut hur mycket som ska faktureras av kunden. Det går enkelt att skicka med följesedlar och arbetar du i flera valutor går detta också. Kort och gott har Fortnox skapat ett komplett fakturaprogram för små och medelstora företagare.

Fakturera enkelt i mobilen

En smart lösning via Fortnox är att du enkelt via appen kan fakturera, skicka påminnelser eller spara fakturautkast i mobilen. Särskilt bra för exempelvis hantverkaren som varit ute hos kund och riskerar att glömma faktureringen.

Löneprogram

Undvik dubbelarbete

Genom Fortnox går det även att få tillgång till ett löneprogram. Genom att ha ett löneprogram kopplat till bokföringsprogrammet blir det lättare att sköta bokföringen eftersom du likt fakturaprogrammet slipper dubbelarbete.

Låt Fortnox räkna ut skatt och arbetsgivaravgift

I Fortnox löneprogram får du tillgång till arbetsgivardeklarationer som du kan ladda upp direkt till skatteverket för att slippa att fylla i tabeller manuellt. Här får du bland annat hjälp med beräkningen av arbetsgivaravgifter och skatt. Med löneprogramet får du också tillgång till timrapportering och det går enkelt att lägga till övertid. Dessutom har du möjlighet att lägga till semesterdagar och koppla löneprogrammet till ditt bankkonto för att enkelt sköta löneutbetalningar.

Pris

Fortnox har flera olika erbjudanden för dig som driver ett bolag. Vill du endast ha tillgång till bokföring går detta att teckna för 159 kr i månaden. Behöver du sedan utöka med fakturering eller lön så finns det möjlighet att göra detta för 329 kr för totalt.

• Fortnox Bas – 199 kr
  • Fortnox Standard – 299 kr
  • Fortnox Plus – 399 kr

Fortnox har också tagit fram ett antal paket som företaget erbjuder till nya kunder. I Fortnox Standard ingår bokföring och fakturering för 198 kr/mån. Med Fortnox Plus ingår allt som finns med i Fortnox Standard plus löneprogrammet 329 kr.

Omdöme Fortnox

7.6 Betyg
Sammanfattning

Sammanfattningsvis är Fortnox ett bokföringsprogram som täcker de behov som ett små och medelstort företag. Bokföringsprogramet är användarvänligt och det går att koppla mot de flesta banker för att kunna göra enkla avstämningar. Fortnox har också integrationer till många kassasystem och webbshoppar som gör att du slipper dubbelarbete. Det går också att lägga till faktura och löneprogram. Med Fortnox behöver du inte heller vara rädd för växtverk i ditt bolag eftersom att bokföringsprogrammet passar till både små och medelstora bolag.

Användarvänlighet
7.5
Smarta och automatiska funktioner